top of page
תמונת הסופר/ת Alon Yudelevich - contra mestre Ligeiro

לקנות משחק

משחק הקפוארה הינו  בין היתר, רפרזנטציה של האינטראקציות של האינדיווידואל אל מול עצמו ואל מול העולם שמחוצה לו.

האינטראקציה של הקפואריסט אל מול העולם שמחוצה לו מיוצגת על ידי השחקן/בן זוג/יריב שמולו.

משחק קפוארה מתקיים תמיד בין שני שחקנים בלבד, מכיוון שזהו הייצוג הראשוני והנקי ביותר של דיאלוג אל מול משהו שהוא חיצוני אליו, אדם אחר. אינטראקציה אל מול גורם שלישי מעלה את רמת המורכבות באופן אקספוננציאלי. אך יש רגע אחד בזמן משחק הקפוארה בו נוכחים במעגל שלושה אנשים. בזמן קניית משחק כשהכלל הוא joga de compra





                                                                                 




מעגל הקפוארה מורכב מאנשים. הקהל, המרכיב את המעגל בגופו, סוללת כלי נגינה הנמצאת ב"ראש המעגל" ושני שחקנים במרכז המעגל. ישנו חילוף מתמיד בין השחקנים, המוזיקאים והקהל, ועל כל משתתף לתרום את חלקו בכל אחד מהתפקידים הנ"ל. כללי הטקס מכתיבים את האופן והתזמון בו יתבצעו החילופים על מנת ולשמור על מעגל תקין עם אנרגיה גבוהה. החילוף המשמעותי ביותר במעגל הינו חילוף השחקנים שבמרכזו. ישנם שתי צורות חילוף, האחת נקראת דויז א דויז או שתיים שתיים. כאשר זוג שחקנים נכנס לשחק במעגל, כשהם מסיימים את המשחק שניים נוספים נכנסים. הצורה השניה נקראת ג'וגה די קומפרה - 'משחק של קניה' או 'לקנות משחק'. כאשר המשחק הראשון שפותח את המעגל נפתח על ידי כניסת שתי שחקנים לתוך המעגל אך מרגע זה והילך המשחק מתחלף כך שהשחקן הבא מוציא את אחד השחקנים ונשאר לשחק עם האחר, השחקן שנכנס אחריו מוציא את השחקן ששיחק כבר שתי משחקים ונשאר עם השחקן האחרון שנכנס וכן הלאה. ישנם חוקים רבים המכתיבים מה היא הדרך הנכונה לקנות משחק,  מתי ממתינים, את מי מותר להוציא מהמשחק ואת מי אסור. חוקים אלה קיימים על מנת ולשמור על שלמות המעגל, בטיחות השחקנים, מתן די זמן למיצוי כל משחק, ומתן כבוד לשחקנים וותיקים. שיטת השתיים שתיים מתכתבת יותר עם הקפוארה אנגולה ואילו שיטת קניית המשחק מתכתבת עם הקפוארה רג'יונל. לרוב, ישנה קורלציה בין אורך וקצב המשחק לבין שיטת הקניה. משחקים ארוכים ואיטיים יותר לרוב יתחלפו בשיטת השתיים שתיים ומשחקים מהירים וקצרים יותר לרוב יתחלפו בשיטת קניית המשחק.

לגבי מקורות שיטת חילוף המשחק ואילו מבין שתי השיטות היא הקדומה יותר יש הרבה אי וודאות. מן העבר האחד הקפוארה אנגולה נוצרה כתגובה לשינויים שהכניס מסטרה בימבה לקפוארה הבאיהנית עם הביאו את הקפוארה רגיונל שמטרתה הייתה שמירה על הקפוארה כפי שהכירוה עד נקודה זו בזמן כולל צורת חילוף המשחק, שתיים שתיים. מן העבר השני אפשר לראות את צורת קניית המשחק גם במעגלי הסמבה ג'י הודה שהינה קדומה לנקודת הפיצול של האנגולה והרג'יונל. בנוסף לכך, בקפוארה של שנות ה 70 עד בערך שנות ה 90 של המאה הקודמת מנהג נפוץ במעגלי הקפוארה רג'יונל או הקונטמפרוניה היה שחבורת קפואריסטים מקבוצה מסויימת הייתה "מבקרת" במעגל באקדמיה של קבוצה אחרת על מנת ו"לעשות בלגאן" להכנס למעגל ולהפגין עליונות על תלמידי ומדריכי הקבוצה הביתית. כאשר המשחקים היו הופכים אלימים ואגרסיבים אקט חברי היה לקנות את המשחק מחבר שלך וכך לקחת את מקומו בקרב. מנהג זה נלקח מהרחוב. בברזיל כאשר שני אנשים רבים יכול אדם שלישי לקנות את הריב מאחד הצדדים  'comprar o briga' ולהיכנס במקום חברו.


בווריאצית קניית המשחק ישנו רגע בו ישנם שלושה שחקנים בתוך המעגל. זהו רגע מעניין עם חוקים משלו והינו סימבולי ומתכתב עם הדיאלוג שהקפוארה מקיימת עם ציר הזמן. העבר, ההווה והעתיד. השחקן אשר מוציאים אותו מהמעגל סיים שני סיבובי משחק הוא העייף מבין השלושה, הוא מסמל את הבגרות, הזקנה הניסיון והעבר, הוא מיצה את שתי המשחקים שלו, את רגע החיים שלו ועליו לחזור אל היקף המעגל ולעזור בשמירה על שלמותו, בכפיים ובשירה להיות מעין 'תומך חיים', אשר נמצא מחוץ בהיקף העולם ותומך בעולם החיים עד אשר יגיע תורו לחזור אל תוך המשחק. השחקן אשר המשחק נקנה מולו עומד להתחיל את המשחק השני שלו, הוא צבר ניסיון מה והגיע לנקודת האמצע של חיי המשחק שלו, הוא מסמל את הרגע בו התלמיד הופך למורה ולוקח חלק בהעברת הידע לדור הבא. זה שקונה את המשחק מסמל את אנרגיית הנעורים, את ההתלהבות של המתלמד, שני הסיבובים עוד לפניו ועד שימצה אותם הכל עוד יכול לקרות. 




71 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

コメント


bottom of page