מעגל הקפוארה וצעידה מכובדת בעולם
top of page

מעגל הקפוארה וצעידה מכובדת בעולם

עודכן: 5 בדצמ׳ 2022

אפשר לראות את מעגל הקפוארה כמעין תאטרון קסום של החיים.

" נסטור קפוארה"

ראשית כל, מעגל הקפוארה מורכב מאנשים, אלו הם בין היתר צופים אשר מנתחים במודע או שלא במודע כל תנועה, תגובה, שינוי בהבעת פנינו ו/או שינוי אנרגטי שלנו. חלקם חברים, חלקם מכרים, חלקם זרים, חלקם רוצים בנצחונינו, חלקם מקווים למפלתינו ולחלקם זה לא משנה, אך כולם, ללא יוצא מן הכלל מנסים ללמוד אותנו בשביל המפגש הבא עמנו. מה שלא יהיה, מהרגע בו נכנסנו אל תוך מעגל הקפוארה אין היכן להתחבא מעיניהם הבוחנות של הצופים, אין לאן לברוח ומה שבטוח אין תירוצים, כל שנותר לנו לעשות הוא להתמודד בצורה הכי מכובדת וראויה כך שבסופו של מפגש נצא בראש זקוף, שלמים פיזית ושלמים עם אופן התנהלותינו. אז מהיא אותה התנהלות מכובדת וראויה?

קפוארה ככלי להעצמה וביטחון עצמי

ההתמודדות הראשונה מתחילה עוד לפני מעגל הקפוארה- בשיעורים. זוהי התמודדות אישית שלנו אל מול גופינו ומול מגבלותינו הגופניות. רבות הפעמים בהם ראיתי תלמיד המגיע לשיעור ניסיון, נבהל מהפער בין ציפיותיו ליכולתיו ונעלם לבלי שוב. האפשרות השניה היא שיבחר להתמודד אל מול פער זה יכיר במגבלותיו וגבולותיו ויחל יחד איתי בתהליך של הרחבת גבולות אלו, זהו תהליך איטי ארוך מלא בקשיים ואכזבות אך עם זאת תהליך מספק ומעצים מאין כמוהו. ככל שהתלמיד מגדיל את תווך תנועתו מחזק ומגמיש את גופו כך מתחזק ומתגמש מוחו וכך הוא הולך ומתעצם גם אל מול העולם שמחוץ לרחבת האימונים. התמודדות זו היא רק זו הבסיסית והראשונה, היא אומנם קשה אך מבחינה תפיסתית היא דיכוטומית וברורה.

ההתמודדות המורכבת ביותר של הקפואריסט מייצגת את ההתמודדות שלנו עם העולם החיצוני. זאת מיוצגת על ידי הדואליות שתמונה בבסיסה של האומנות עצמה. הקרב מין העבר האחד והריקוד מהעבר השני. היופי והחן מהעבר האחד ויצר האלימות והרצון לשליטה מהעבר השני. האגו מין העבר האחד והענווה מין העבר השני. שוב, דואליות זו הינה רפרזנטציה של המעגל החיצוני - העולם וחיינו בו - על הקפואריסט לפתור דואליות זו אל מול בין שיחו/יריבו לעיניי כל הקהילה ובזמן אמת.

ישנם מספר של קודים התנהגותיים המועברים ממורה לתלמיד לאורך השנים אשר נועדו לשמור ככל האפשר על שלמותו הפיזית והמוסרית של הקפואריסט - על פי אמות המוסר של הקפוארה - ובאופן לא מודע משליכות גם על יכולת התמודדותו מול מצבים שונים של הקפואריסט גם בספרה החיצונית של חייו.

  • כבד את המורה/מאסטר אך עם זאת עמוד על שלך ונסה לאתגר את המאסטר. הקפוארה אומנות קהילתית במהותה ובדומה לחברות קהילתיות הכבוד למורה לוותק ולניסיון הינו חוק יסוד. חוסר כבוד למאסטר ולתואר המאסטר הינו עברה חמורה בעולם הקפוארה ועונשה ברוב המקרים הינו מתן לקח פיזי במעגל הקפוארה, אך עם זאת מאסטר אמיתי אינו מעוניין שיתמודדו מולו בכפפות של משי וביראה מוגזמת, מאסטר אמיתי מעוניין לבחון את תלמידיו ומעוניין להרגיש כי תלמידיו מאתגרים אותו, כתוצאה מכך נוצר מצב מורכב מאוד עבור המתלמד. איך מאתגרים את המאסטר מבלי לנהוג בחוסר כבוד. מציאת קו אמצע זה הינה אומנות בפני עצמה ומלמדת את התלמיד כבוד וענווה מהעבר האחד ושמירה על גופו עקרונותיו ועמדותיו מהעבר השני.

  • עמוד מאחורי פעולותיך, קח אחריות והתמודד עם השלכות מעשיך.

אם שיחקת באופן אגרסיבי, בעטת בעיטות ישרות בכוונה לפגוע בבן השיח שלך, או ניסית

להפילו הצלחת או כשלת, לא משנה. התמודד עם התוצאות, השאר במשחק עד סופו, תן לבן

שיחך הזמן לנסות ולהשתוות אך לא את ההזדמנות.

  • דע לקבל תבוסות בחן.

פילוסופיית הקפוארה היא זו של המלנדרו ושל המליסיה. ( התחמן והתחמנות ) קפואריסט שנתפס בכעסו, הינו קפואריסט שאינו אדון על רגשותיו וכתוצאה מכך כזה העלול לנהוג בפזיזות ובטפשות. לדוגמא אם קפואריסט הופל ארצה ומראה את כעסו באופן גלוי ומנסה לנקום באופן מיידי או לחילופין יצא מהמעגל בכעס, יגרום לכך שיטמיע במוחם של הצופים את זכרון המהלך אשר גרם לכעס ופרץ רגשות. לעומת זאת אם הקפואריסט שהוטח ארצה יקום, יחייך יקבל את המהלך ברוח טובה ואף יפרגן לבן שיחו על מיומנותו, כך הוא ימזער את אפקט ההפלה.

  • אין לפגוע בשלמות גופו של התלמיד המתחיל.

אין זו חכמה להציג עליונות על תלמיד מתחיל. משחק במעגל עם תלמיד מתחיל עלול דווקא להיות מסוכן ולא צפוי. התלמיד המתחיל עוד לא הספיק ללמוד את המהלכים התבניות וההרגלים אשר תלמיד מתקדם יותר כבר רכש, כתוצאה מכך תלמיד מתחיל עלול להיות לא צפוי, לא מתוך ידע אלא מתוך בורות, תלמיד ברמת ביניים עלול לפרש את פעולותיו של תלמיד מתחיל כחוסר כבוד ולא כחוסר ניסיון ועלול להגיב בתוקפנות על מנת ו"ללמדו שיעור". תגובה מסוג זה תתפרש על ידי צופה מנוסה כתגובה חסרת ניסיון וחסרת כבוד לשלמות גופו של התלמיד המתחיל וחוסר כבוד לתהליך התפתחותו כקפואריסט.

  • התארחות במעגלים.

קפואריסט המבקר כאורח במעגל פתוח או במעגל של בית ספר שאינו שלו צריך להתנהג בענווה. שוב, אין זה אומר שעליו לבטל עצמו, עליו לשחק את הקפוארה שלו אך לזכור כי הוא אורח ולהתנהג בהתאם. כמו כן, כאשר קפואריסט נוכח במעגל כאורח ולא מכיר את כל הנפשות הפועלות, עליו לנהוג במשנה זהירות, לא להכנס מיד למעגל, לחכות לצפות במתרחש, לזהות את הנפשות הדומיננטיות, להרגיש את מצב האנרגיות ורק אז להכנס למעגל.

27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page