החוק השני של התרמודינמיקה טוען שבכל פעולה כמות האנרגיה הזמינה במערכת סגורה יכולה רק לרדת.
פעולות שבהן כמות האנרגיה הזמינה תעלה אינן יכולות לקרות מבלי שתהיה השקעה נוספת של אנרגיה מבחוץ.
במערכת סגורה כמות אנטרופיה שואפת למקסימום.
האנטרופיה מתארת את המידה בה מתקיים הכלל האומר שלא ניתן להמיר את כל אנרגיית החום של מערכת סגורה לאנרגיה מכנית וחלק מהאנרגיה הזו תמיד יתבזבז. מקובל לחשוב על האנטרופיה כעל מידת האי-סדר של המערכת או מידת האקראיות בה.
הפיזיקאי סטיבן הוקינג בספרו 'קיצור תולדות הזמן' טוען כי עליית האנטרופיה עם הזמן היא דוגמא לחץ הזמן כלומר שהזמן מתקדם בכיוון אחד והאנטרופיה היא הביטוי הפיזי שלו, מסדר לאי סדר, מעבר לעתיד. לפי הוקינג אם היקום הוא באמת מערכת אנרגטית סגורה בסופו של דבר יגיע היקום למצב של "מוות חום" או מה שנקרא שיווי משקל תרמודינמי, בו שום תהליך חיים ושום עבודה לא יכולה להתקיים והיקום יגיע לסופו הסטטי.
אפשר לחשוב על האנטרופיה כעל בניין שללא השקעת אנרגיה נוספת בשימורו, עם הזמן תהליך האנטרופיה יתחיל לפרקו; הקירות יסדקו, הצבע ידהה והחלונות ישברו, תהליך התפרקות זה הינו חץ הזמן.
לפעמים מרגיש כאילו חיינו הם חוויה ארוכה אחת של מלחמה מתמשכת וחסרת סיכוי כנגד האנטרופיה: הדחת כלים, סידור הבית, ביקורים אצל הרופא ובכלל החיפוש המתמיד אחר אותה נקודת איזון חמקמקה של כל חלקי הפאזל השונים המרכיבים את חיינו.
ובמעגל הקפוארה, שהינו לפני הכל מטאפורה לחיים, מלחמה זו מתקיימת גם כן.
מעגל הקפוארה הינו מערכת אנרגטית סגורה אשר סופה להגיע לנקודת שיווי משקל תרמודינמי, השאלה היא האם המעגל ימצה את הפוטנציאל האנרגטי שלו לפני כן וכמה זמן יצליח המעגל להתקיים עד שיגיע לנקודה זו. האנשים המרכיבים את המעגל, כמו סוללות, מהווים את הפוטנציאל האנרגטי שלו הבא לידי ביטוי באיכויות המשחק, ביכולות הפיזיות והטקטיות של השחקנים , באיכות המוזיקה של סוללת כלי הנגינה ושל המקהלה. מעגל ללא השקעת אנרגיה של מנהל המעגל ושל כלל המשתתפים על שימורו, כמו הבינייןף כל גם המעגל, יתפרק,
- מסדר לאי סדר-. לדוגמא, השחקנים לעיתים יכריחו את העומדים במעגל לצעוד אחורה ולפתחו על מנת ולא להיפגע מרגל סוררת, תפקידם הוא להיות אלסטיים ומיד לחזור חזרה על מנת לשמר את צורתו. כמו כן, על מנהל המעגל לשים לב כי סוללת כלי הנגינה בעיקר הברימבאואים נמצאים בדיוק בקו האמצע של המעגל כך שלא יטייל לצדדים, על מנהל המעגל לוודא כי ישנה כניסה ויציאה תקינה ונכונה של השחקנים וגם תזמון נכון של החלפת הכלים, לשמר את האנרגיה הגבוהה של הכפיים והשירה, לפעמים לצוות שחקנים אשר השילוב בניהם יתאים להלך הרוח וירומם את האנרגיה במעגל, לשיר את השיר הנכון בזמן הנכון על מנת ולגעת בנפשם של השחקנים והקהל ולהתכתב עם ההתרחשויות במשחק, לשים סוף לאינטראקציות שליליות ולמשוך לאורך זמן אינטראקציות חיוביות. כל זה ועוד דורש השקעה אנרגטית עצומה ובלעדיה המעגל יתפרק או יגיע לשיווי המשקל התרמודינמי שלו מהר מאוד.
לב ליבו של מעגל הקפוארה הינו המשחק המתנהל במרכזו. כל שחקן הינו מערכת אנרגטית פתוחה. השחקן כאינדיווידואל מקבל אנרגיה המגיעה מתוך מערכת פידבקים פנימית והקפואריסט יודע לשמר אנרגיה תנועתית כך שכל תנועה תייצר אנרגיה לתנועה הבאה במינימום השקעה של אנרגיה נוספת. הג'ינגה לדוגמא הינה מערכת תנועתית אנרגטית השואפת להיות סגורה. מנח הרגל האחורית של הג'ינגה עם העקב המורמת באוויר מאפשרת לקפואריסט לקבל את אנרגיית הנחיתה ולהשתמש בה בשביל הדחיפה וחוזר חלילה וזאת במינימום אובדן אנרגיה .בנוסף הדיאלוג הפיזי בין השחקנים כאשר הוא מצליח לאזן בין החן והיופי שבתנועה לבין ההתרגשות וההתעלות שבסכנה מהווה מערכת אנרגטית פתוחה נוספת, מערכת זו נושאת ונותת אנרגיה עם המערכת הרחבה של המעגל, המוזיקה, המקצב, המלל של השירה, הכפיים והקהל. באקדמיה, מעגל זה הינו המערכת החיצונית והסופית ביותר שהינה סגורה וסטרילית, היא איננה נושאת או נותת עם העולם שבחוץ.
מעגל הרחוב לעומת זאת הינו מערכת אנרגטית פתוחה הבאה בדיאלוג עם הרחוב. הרחוב משפיע על המעגל: עוברים ושבים יעצרו באופן ספונטני על מנת לצפות ואף לקחת חלק פעיל בכפיים ובשירה, אנשי רחוב למיניהם יפלשו למעגל, כמו שיכורים ונערים פרועים. והמעגל בתורו משפיע על הרחוב: המוזיקה תקרא לעוברים ושבים לקחת חלק בשירה בכפיים ולעיתים אף במשחק והיא תשפיע, על האנרגיה הכללית ברחוב וכמו שכדור הארץ הינו מערכת אנרגטית פתוחה המקבלת את אנרגיית החיים שלה מהשמש אך גם מאבדת מהאנרגיה בתור קרינה הנפלטת בחזרה לחלל, כך גם מערכת היחסים של המעגל עם הרחוב. ולזה, פוטנציאל אנרגטי גבוהה יותר מאשר מעגל באקדמיה. הצד השני של המטבע הוא שהרחוב יכול גם לשאוב אנרגיה מהמעגל. לכן מעגל מסוג זה הינו בלתי צפוי ודורש דמות חזקה ונבונה אשר תנהל את כל הגורמים הלא צפויים היכולים לתרום או לגרוע ממנו, מתוך הבנה שהמעגל אינו מתנשא מעל הרחוב אלה הינו חלק אינטגרלי ממנו.
Comments